Kreditkortets historia

Ett plastkort som universell betalningsmetod? När entreprenören Frank McNamara introducerade det första universella kreditkortet på handelsmarknaden kunde ingen förutspå att det en dag skulle bli den vanligaste betalningsmetoden i hela världen. Då kunde nog inte ens Frank själv föreställa sig vilken revolution den nya betalningsmetoden skulle göra och i vilken grad den skulle förenkla framtidens shopping. 60 år senare är kreditkortet så inpräntat i vårt ekonomiska system att kontanter till och med håller på att avvecklas på många håll. Frank McNamara skulle sannolikt spricka av stolthet om han såg vad hans uppfinning har gjort för den moderna människan.

 

Allting började med en ganska pinsam situation för vår vän Frank i slutet av 40-talets New York. Vid en middag på en mycket exklusiv restaurang kom han på att han hade glömt plånboken hemma. Som en högt uppsatt affärsman i toppen av New Yorks societet fann han det oerhört pinsamt när hans fru klev fram och betalade för hans beställning. Frank McNamara lovade sig själv dyrt och heligt att aldrig hamn i samma situation igen.

Kreditkortets historia

 

Dessvärre skedde det igen. Den här gången var Frank emellertid redo och bad att få skriva sitt namn på ett visitkort för att betala vid ett senare tillfälle. Den här idén var någonting som Frank inte kunde låta bli att klura på, och kort därefter startade han en verksamhet tillsammans sin vän och kollega Ralph Schneider med visionen att skapa ett universellt kort som gällde på flera butiker och restauranger. Året var 1950, platsen var New York och företaget hette Diners Club. Frank McNamara hade skrivit in sig i som den förste att introducera det universella kreditkortet på marknaden.

 

Gammalt koncept i nytt format

 

Grunden till kreditköp föddes redan i slutet av 1800-talet då företag började erbjuda en tjänst som liknar kredit. Genom att trogna kunder fick en egen typ av mynt kunde de erbjuda förmånen att köpa först och betala sen. Metoden utvecklades ytterligare på 20-talet när hotell och oljeföretag erbjöd kort till sina kunder som riktade sig till företagets specifika tjänster. Kunder kunde samla köp hos ett företag och betala allting senare.

 

Det var inte förrän Frank McNamara och hans Diners Club äntrade scenen som det blev möjligt att ha ett kort som gick att använda på fler än ett ställe. Idén var inte ny i sig, men att kunna använda ett kreditkort hos flera företag och återförsäljare var någonting som gav utvecklingen en rejäl skjuts mot den moderna tidens betalningsmetod.

 

Till en början riktade Diners Club uteslutande in sig restauranger. Företaget betalade notan för gästen, och i slutet av månaden fick gästen betala direkt till Diners Club. Kunderna var nöjda, restaurangerna var nöjda för att de slapp ligga ute med pengar och det första kreditföretaget växte sig stort på bara några år och fick snart åtskilliga efterföljare.

 

Det nya konceptet sprider sig

 

Det var i slutet på 50-talet som de stora bankerna fick nys om den nya betalningsmetoden, och det var så kreditkortet hittade ut på den internationella marknaden. Det var även i det här skedet som dagens kreditjättar VISA och Mastercard började utvecklas.